lørdag 8. mars 2014

Operasjonsskolen

I går, fredag, var mamma med meg på en hel dags operasjonsskole i Tønsberg som alle som skal operere må være med på. Der fikk vi foredrag med kirurg, ernæringsfysiolog, motivator og erfaringer fra tidligere opererte.

De som sier at operasjon er en lettvint løsning vet i hvertfall ikke hva de snakker om! For det første er det en ganske omfattende operasjon med mange alvorlige bivirkninger. For det andre, så er det harde kostholdsendringer som skal til. Både før og etter operasjon, men mest av alt resten av livet. Tiden med en softis i stavern og sjokolade i helgene er over. Jeg må mest sannsynlig gi opp Pepsi maxen min og.

Jeg har fått beskjed fra overlege Grønvold på sykehuset at jeg får operasjon gastric sleeve. Det er på grunn av at jeg er veldig syk fra før, og at sleeve gir mye mindre bivirkninger enn bypass. Men det som er så dumt er at sleeven har mye mindre vektnedgang enn bypasen. Og det er ikke forsket så mye med operasjoner med pasienter med diabetes type 1 som jeg har. Jeg forstår at de er skeptiske og vil ta den enkleste varianten, men jeg har hele tida vært klar for bypas. Jeg kunne ønske at mine ønsker hadde noe å si.


Nei, nå må jeg prøve å sove litt :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar